Jak vytvořit úspěšné MVP?

Co je to MVP?

MVP znamená Minimum Viable Product (nejmenší životaschopný produkt). Je to verze produktu s dostatečným množstvím funkcí, aby ji mohli využívat první zákazníci.

Důležité je si uvědomit, kdo jsou tito první zákazníci. Jsou to lidé, kteří sáhnou po čemkoliv, aby vyřešili svůj aktuální problém. Tito zákazníci nejsou nároční a nebojí se zkoušet nové aplikace. Jsou to "innovators" nebo "early adopters" na grafu níže.

Představte si, že vašemu zákazníkovi hoří hlava. Ideální řešení by bylo nabídnout mu kbelík s vodou. Vy mu ale řeknete: "Nemám vodu, mám jenom cihlu." Zákazník: "Rychle, dejte ji sem!". Podáte mu cihlu a váš zákazník se s ní praští do hlavy. První zákazníci jsou ti, kteří pociťují problém nejpalčivěji a přesně toto je váš první zákazník.

Začínající a chytrý zakladatel

Mnoho začínajících zakladatelů spustí svůj produkt a rychle iteruje. Totéž platí pro velmi zkušené zakladatele. Ale "chytrý zakladatel" (něco mezi začínajícím a zkušeným) chce provádět průzkumy, získávat peníze, budovat tým atd. Po určité době zjistí, že měl postupovat jako "ti méně chytří".

Skutečným cílem zakladatele je vytvořit MVP, dostat ho k zákazníkům a zjistit, zda jim pomáhá. Opravdové poznání vašeho uživatele začíná ve chvíli, kdy mu předložíte produkt. Ne tím, že provedete tisíc průzkumů nebo získáte seznam emailů.

Vaším cílem jako zakladatele v rané fázi by mělo být:

  1. Rychle spustit produkt.

  2. Získat první zákazníky.

  3. Získat od těchto zákazníků zpětnou vazbu.

  4. Vylepšit produkt.

Což je známá smyčka "build - measure - learn".

Je MVP ta správná cesta?

Mnoho zakladatelů chce vytvořit produkt, který by okamžitě ohromil lidi. Ale přístup MVP je lepší. Máte-li obavy, že váš MVP nebude dobrý, měli byste vědět, že i největší startupy měly stejný strach. Je v pořádku cítit strach, ale nikdy na něj nereagujte.

Pět úspěšných MVP

Airbnb

První verze Airbnb neměla mnoho funkcí. První uživatelé se museli spokojit s tím, že:

  1. Neexistoval žádný platební systém.

  2. Neexistoval mapový pohled.

  3. Museli jste spát na nafukovací matraci.

  4. Bylo to jen pro konference (MVP pro San Francisco Design conference).

Twitch

Twitch, dnes jeden z nejpopulárnějších streamovacích webů na světě, začal jako Justin TV jen s jednou stránkou.

  1. Na stránce byl pouze 1 streamer, Justin.

  2. Kamera běžela 24 hodin denně.

  3. Video mělo nízké rozlišení.

Příběh Justin TV je úžasný sám o sobě. Brzy začaly Justinovi psát lidé, že by také chtěli sdílet svá videa a postupně se ukázalo, že nejpopulárnější jsou živé přenosy z hraní počítačových her. Více na FastCompany: The many pivots of Justin.tv.

Netflix

Když Netflix poprvé začal, nebyla to online streamovací služba, kterou znáte. První Netflix fungoval na modelu, ve kterém byly filmy sdíleny emailem.

Amazon

Amazon začal jako online knihkupectví. Jeff Bezos zvolil jako první produkt knihy, protože zákazník ví, co si kupuje (na rozdíl např. od oblečení, kdy potřebuje zkoušet). Knihy lze také snadno zaslat poštou, nerozbijí se a mají vhodnou velikost.

Jeff Bezos z počátku odesílal knihy sám s několika kolegy. Postupně obchod rozšířili na tisíce knih.

Dnes je Amazon jedna z 5 největších firem světa. Internetový obchod nabízí statisíce výrobků a slouží také jako online tržiště.

Buffer

Buffer, úspěšná aplikace pro plánování příspěvků na sociálních médiích, byl spuštěn jako série vstupních stránek. První stránka požadovala od uživatelů, aby zadali svůj e-mail, pokud měli zájem o cenovou nabídku aplikace. Druhá vstupní stránka se ptala lidí, zda mají zájem o bezplatnou nebo placenou variantu. Jakmile zjistili, že většina uživatelů si vybrala placené plány, bylo jasné, že Buffer bude úspěšný.

„Začíná to cílem a hodnotami společnosti, které slouží k přilákání a inspirování správných členů týmu. To vede k inovacím a vynikajícímu zákaznickému servisu, což pak vede ke zvýšenému podílu na trhu, vyšším tržbám, ziskům a nakonec hodnotě pro akcionáře.“ — Joel Gascoigne, spoluzakladatel a generální ředitel společnosti Buffer.

Jak rychle vytvořit MVP

  1. Stanovte si konkrétní termín dokončení.

    • Nejlepší je rychle spustit produkt a iterovat. Skutečné učení o uživateli začíná, až když mu předložíte produkt.

  2. Zapište si funkce MVP. Vyřaďte nepotřebné funkce.

    • Mnoho zakladatelů má strach, že pokud jejich MVP selže, jejich startup zkrachuje. Ve skutečnosti je ale takový strach často neopodstatněný. Pokud jeden zákazník nemá rád váš produkt, neznamená to konec vašeho startupu.

    • První zákazníky můžeme považovat za "zoufalé". Jsou ochotni vyzkoušet nedokonalý produkt, protože mají akutní problém, který potřebují vyřešit.

    • Mnoho lidí si myslí, že vědí, jaký dokonalý produkt postavit. Ale i skvělí produktoví lidé, jako byl Steve Jobs, své produkty postupně vylepšovali.

    • Je lepší mít 100 zákazníků, kteří váš produkt opravdu milují, než 100 tisíc, kteří s ním jsou jen spokojeni. Těchto 100 vám poskytne cennou zpětnou vazbu, kterou potřebujete k růstu. Stavějte pro ně a ostatní přijdou, až budete mít dokonalý produkt.

  3. Nezamilujte se do svého MVP.

    • První MVP je často nejlepší později zahodit.

Kam dál?